Läsfrämjande insatser med läshundar

Publicerades 10/13/2020

Läsfrämjande insatser med hjälp av en läshund. Ett projekt med syfte är att främja läs- och lärandeutvecklingen för barn med olika behov. Det kan till exempel vara lässvårigheter. Det finns forskning som visar att när man läser högt för en hund fokuserar man bättre, glömmer sina begränsningar och vågar mer, eftersom läsning med djur är mindre skrämmande än läsning för andra människor. Med hjälp av en läshund blir lässtunden rolig, intressant och avslappnande och på så sätt skapa en mer positiv läsutveckling för dessa barn.

Resultat

Det beviljade stipendiet räckte till 22 tillfällen med läshund. 

Projektet har drivits av biliotek i samverkan med skola som observerat att dessa möten med läshund haft positiv påverkan på de deltagande eleverna som går i Åk 1-6. De har hos eleverna noterat bättre självförtroende, glädje och meningsfullhet i skolan och social träning. 

Projektet har:

  • motiverat eleverna till läsning.
  • inspirerat eleverna till att låna böcker och besöka biblioteket.
  • påvisat att hund har lugnande effekt på elever med diagnoser.
  • varit rolig upplevelse kring läsning och läsförberedelse

                            

Ort: 

Halmstad